1 János 5:14-17

1Jn5:14-17
A szabadon szólónak az a bizodalma, mely ő vele szemben megvan bennünk, abban igazolódik, hogy meghallgat, ha valamit akarata szerint kérünk tőle. S ha tudjuk, hogy meghallgat abban, amit kérünk tőle, tudjuk, hogy birtokunkba mentek át a kérések, melyeket kértünk tőle. Ha valaki látja, hogy a testvére nem halálos vétekkel vétkezik, életet fog neki kérni, s Isten adni fog neki, adni fog azoknak, akik nem halálosan vétkeznek. Van halálra való (vivő) vétek, nem arról mondom, hogy könyörögjön érte. Minden hamisság vétek, de van vétek, mely nem halálra szól

vétek (hamartia ἁμαρτία): az Isten által lefektetett törvényes rendtől való elkanyarodás, az általa kitűzött alapelvek, célok el nem érése, a cél eltévesztése, ELVÉTÉS. Ez minden területre érvényes: anyagira, szellemire, erkölcsire egyaránt. A céltévesztés a bűn lényege. Ezért az isteni cél elérésére való igyekezetben minden kudarc: bűn. A magyar vétek szó fedte az eredeti gondolatot, de ma már a fogalom enyhébb árnyalatát jelöli, ezért használjuk az erősebb bűn szót.
vétkezni (hamartánó ἁμαρτάνω): bűnözik, bűnt követ el, vétkezik. A szellemi és anyagi világot különböző törvények uralják. Ezek hiányos, maradéktalan nem betöltése (gondolatban, szóban vagy tettben) a helyes iránytól való eltérést jelenti. Ezt fejezi ki a bűn héber és görög szava: eltéveszti a célt. STR: elvéti a célt, így nem nyeri el a győztesnek járó RÉSZ-t, a díjat.
hamisság (adikía ἀδικία): IGAZSÁG-hiánya, igazságtalanság.

1. Szabadon szólunk...
• Vida: „és ez az iránta való nyílt bizodalom, hiszen ha valamit kérünk akarata szerint, meghallgat minket”
• Nem úgy, mint szolga, hanem mint fiú, mint barát (Ábrahám 2Krón20:7, Ézs41:8, Jak2:23 + az Ábrahám hitéből valók).
• Isten azzal igazolja, hogy fiak vagyunk, hogy meghallgat, amikor akarata szerint kérünk tőle (azaz megadja).
• Egy jó, szerető apától lehet olyasmit kérni, amire szerinte a fiának szüksége van, de ha ezt nem a fia kéri tőle, bár lehet, hogy meghallgatja a kérést (ha elég türelmes), de meg biztosan nem adja az illetőnek.
• Egyáltalán miért kérünk? Isten nem tudja magától? Nem mindentudó? Mt6:32, Zsolt139:4, Ézs65:24

2. ...és megkapjuk
• Meghallgat ÉS megadja. A kérésünk tárgya a birtokunkba MENT át.
• Tulajdonjogilag a miénk. De birtokjogilag is? Rendelkezünk vele? Elvesszük Mennyei Édesapánktól az Ő jó ajándékait, miután kértünk és „ránk íratta”?

3. Mit kérünk?
• Életet kérünk testvéreinknek – és Isten ad is.
• Hogy hogyan, az az ő útja, nem a mi utunk (Ézs55).
Jn20:22-23: „Miután ezt mondotta, rájuk lehelt és így szólt hozzájuk: »Vegyetek Szent Szellemet! Akiknek vétkeit megbocsátjátok, azoknak megbocsátják azokat, akikéit megtartjátok, azoknak megtartják.«”
Lk23:34a: „Atyám, mondotta Jézus, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.”
Jn11:41b-42a: „Atyám, hálát adok neked, hogy meghallgattál. De tudtam én, hogy mindenkor meghallgatsz.”

4. Halálos vétek
• Minden vétek halálos. (?) A vétek zsoldja a halál (Róm6:23a). De minden vétekre van bocsánat, kivéve a Szellem káromlását (Lk12:10).
- Anániás és Szafira – a bűn egy közelebbről meg nem határozott, csak példával illusztrált, speciális fajtája
- a Szellem káromlása
- bármilyen bűn, amihez az ember makacsul ragaszkodik
- egy keresztyén pillanatnyi dühében elkövetett gyilkosság (mert 1Móz9:6)
- hitehagyás (Zsid6)
- egy elkövetett bűn miatti olyan büntetésből kapott betegség, ami halálhoz vezet (<-||->Jn11:4)
- az ÓSZ-i ún. „ szándékos bűn” (4Móz15:30-31) ÚSZ-i megfelelője
• Az ilyenért hiába kérjük Isten bocsánatát, a mi imánkra nem bocsátja meg.
• A Törvény alapján olyan bűn, amiért azonnali halálbüntetés jár (5Móz22:25-27)

Kategóriák: